Kegunaan Rempah Ratus Dalam Masakan

Herba dan rempah ratus memang telah lama digunakan sejak zaman berzaman. Malah terdapat pelbagai jenis masakan yang menggunakan rempah ratus ini. Harini min kongsikan mengenai kegunaan rempah ratus dalam masakan.

Kegunaan Rempah Ratus Dalam Masakan

Masakan tradisional Melayu sememangnya terkenal dengan penggunaan herba dan rempah ratus. Ianya banyak membantu dalam proses penyediaan makanan, terutamanya dalam membantu menaikkan aroma dan menyedapkan rasa makanan. Ianya juga banyak memberikan perisa asli kepada masakan.

Sejak zaman berzaman masyarakat kita telah mula menggunakan pelbagai jenis rempah dalam kehidupan seharian mereka. Dan fungsinya bukan sahaja untuk proses memasak, malah juga didalam perubatan tradisional dan kecantikan.

Rempah ratus dan herba juga digunakan untuk pelbagai tujuan perubatan. Rempah ratus seperti bunga cengkih, bunga lawang, kulit kayu manis, buah pelaga, halia, biji buah pala, kunyit mengandungi pelbagai fungsi bio dan tindakan aditif atau sinergi bagi melindungi tubuh manusia daripada penyakit.

Umumnya setiap hari lauk pauk yang kita masak mesti ada campuran rempah kan. Cuma yang beza, digunakan secara biji ataupun serbuk.

Contohnya penggunaan rempah ratus dalam masakan arab seperti Nasi Mandy dan Nasi Beriani. Perlu guna penggunaan rempah yang betul. Kalau tak confident, silap silap boleh murung kejap sebab masak tak jadi 😀

Sebab itu, bagi memudahkan semua ibu diluar sana yang tak cukup masa nak masak, ataupun yang tengah duk pusing fikir nak masak apa untuk keluarga tercinta, Coastal Delight bawakan 3 variasi Nasi SENANG Coastal Delight iaitu :

1) Nasi Mandy Senang
2) Nasi Beriani Senang
3) Nasi Dagang Senang

Kegunaan Rempah Ratus Dalam Masakan
Variasi Coastal Delight Senang Series

Kenapa perlu pilih Nasi Senang Coastal Delight?

1) Setiap pek dilengkapi beras basmathi, perencah nasi dan kuah.
2) Senang dan mudah. Penyediaan pantas tak sampai 1 jam.
3) Resepi lengkap langkah demi langkah, dijamin boleh buat sampai jadi dan sedap.
4) Jimat masa. Tak perlu persediaan yang berjam-jam untuk memasak.
5) Jimat wang kerana harganya jauh lebih murah berbanding produk lain di pasaran.

Seperti semua tahu setiap menu masakan arab seperti Nasi Mandy dan Nasi Beriani kaya dengan penggunaan rempah ratus. Begitu juga dengan Nasi Dagang warisan Terengganu. Jangan risau Coastal Delight masih mengekalkan keaslian resepi dan menggunakan rempah ratus yang berkualiti dalam setiap pek Nasi Senang kami. Bila dah ada pek lengkap Coastal Delight ni dah tak pening lagi nak masak hidangan enak apa untuk keluarga tercinta. Silap silap mak mertua pun angkat thumb up sebab masak sedap sangat! Bukan tu je, selain dapat menjaga kesihatan sekeluarga, dapat pula ketahui kegunaan rempah ratus dalam masakan.

Kepada anda yang berminat menjadi agent Coastal Delight atau berminat mencuba Coastal Delight, boleh hubungi kami segera atau whatsapp untuk keterangan lanjut.

Sebarang info call/Whatsapp 0199800769 / 0199170769
FB Page :
Coastal Delight HQ
IG :
coastaldelight_hq

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *